Hansgrohe satser stort på bærekraft
Den tyske dusj- og blandebatteriprodusenten Hansgrohe har stø kurs mot klimanøytralitet. Målrettet arbeid for å gjøre produksjonen mer miljøvennlig har gjort det mulig for VVS-giganten å nå flere store milepæler i fjor og i år. I løpet av 2022 skal de smått hårete målene være nådd.
I anledning World Water Day 2022 i mars gjorde Hangrohe opp status for sin satsing på en mer klimanøytral drift. Og oppsummeringen var oppløftende lesning: I løpet av fjoråret var alle av merkets tyske fabrikker klimanøytrale med tanke på direkte utslipp og energibruk, og i løpet våren 2022 gikk også alle de internasjonale avdelingene over til 100 % grønn energi. For en produsent av Hansgrohes størrelse vil dette gi massive besparinger av CO2 – nærmere bestemt over 26 000 tonn årlig!
Se alle våre produkter fra Hansgrohe her!
Solcellesystemer for en grønnere produksjon
Arbeidet er imidlertid ikke fullført. I stedet for å hvile på sine laurbær har Hansgrohe gjennomført analyser av energieffektiviteten hos fabrikkene i Tyskland, i tillegg til Wasselonne i Frankrike og Shanghai i Kina. Tallene viser at man kan spare ennå mer ved for eksempel å implementere solcellesystemer. Dette kommer i tillegg til tiltak som allerede er på plass. For eksempel har fabrikken i Shanghai allerede fått på plass et varmesystem for galvaniseringsprosessen basert på varmepumpe-teknikk, og alle internasjonale produksjonsanlegg har satt sine egne bærekraftmål for vann, avfall og energi. Dermed vil alle avdelinger av Hansgrohe ha gått over til grønn energi og ha oppnådd klimanøytralitet i løpet av 2022.
Hansgrohe stiller høye krav til materialene
Dette har blitt mulig gjennom et omfattende og målrettet arbeid for å oppnå klimanøytralitet. Alle utslipp måles nøye, og konsernet har en egen bærekraftkomité ledet av konsernets viseadministrerende direktør Frank Semling. Hansgrohe setter også høye krav til sine leverandører, og vil i fremtiden kreve at alle signerer en såkalt Green Company Agreement, hvor man forplikter seg til å følge visse klimamål. I tillegg forsker de på mer miljøvennlige materialer for sine produkter, i samarbeid med Materialscout. Sistnevnte er en aktør som hjelper selskaper finne bærekraftige materialer til sin produksjon.
Alt dette stammer fra et strategisk initiativ Hansgrohe innførte i 2020 for å begrense sine utslipp av karbondioksid. Hansgrohes grønne skifte ledes av Steffen Erath, sjef for selskapets avdeling for innovasjon og bærekraft. Han har uttalt at prosessen er kostbar og omstendelig, men er verdt innsatsen. Også fra et økonomisk perspektiv – det ville sannsynligvis kostet langt mer å betale kompensasjon for klimaskader. Hansgrohe jobber derfor etter mottoet «Reduksjon fremfor kompensasjon».
For deg som vil ha en vannsparende dusj
Et annet viktig fokusområde for Hansgrohe er vann. Vann er en svært verdifull ressurs, og derfor noe man forsøker å bruke mindre av. Arbeidet bærer tydeligvis frukter, for Hansgrohe har allerede dusjløsninger som bruker opptil 60 % mindre vann enn konvensjonelle produkter, uten at det går ut over opplevelsen til brukerne. På sikt skal alle selskapets produkter være både vann- og energibesparende, i likhet med produksjonen. Man sikter også enda høyere, ved å arbeide mot en visjon om et fullstendig klimanøytralt baderom. Et av grepene for å komme dit, er satsing på sirkulærøkonomi, som blant annet betyr at man gjenbruker materialer som allerede har vært i bruk, og smelter om ferdige produkter med produksjonsfeil, for å kunne bruke råmaterialene om igjen.
Mye viktig arbeid for bærekraft er altså allerede på plass, men administrerende direktør i Hansgrohe, Hanns Juergen Kalmbach, understreker at mye gjenstår:
– Bærekraft er ikke et sprintløp for oss, men et ekstremt maratonløp.
Se aktuelle tilbud på dusj fra Hansgrohe her!