Lukk

Hold deg oppdatert på nyheter innen baderom!

Vi ønsker å bidra med inspirasjon, prisinformasjon, tips og råd fra inspirasjonsbloggen og nettbutikken.

Du kan når som helst melde deg av.
Les gjerne vår personvernerklæring

Innovasjon som imponerer

Geberit har nå blitt kåret til et av de 100 mest innovative selskapene i verden. Det er Forbes som legger frem listen, der leverandøren av det populære dusjtoalettet står som eneste selskap fra bygningsindustrien.

Tekst: Mari Andersen Rosenberg/ifi.no, Foto: Geberit, Publisert 04.01.2016

For oss er god design det samme som at produktet er brukervennlig og har et tiltalende ytre, sier Wenche Sydhagen i Geberit.
For oss er god design det samme som at produktet er brukervennlig og har et tiltalende ytre, sier Wenche Sydhagen i Geberit.

– Vi arbeider med innovasjon innen alle områder, både produksjonsprosess, logistikk og produktutvikling, forteller Wenche Sydhagen i Geberit.

Særlig har selskapets innovative dusjtoalett, Geberit AquaClean, høstet mye oppmerksomhet. Toalettet kombinerer elegant, klassisk design, med høy komfort og avansert teknologi. Toalettet har innebygd dusjfunksjon, som vasker deg skånsomt med temperert vann.

Men Geberit er også mye mer enn innovative doer. Selskapet er en totalleverandør innen sanitærprodukter og ledende i Europa, så vel som på det norske markedet. I tillegg til toalettløsninger, leverer Geberit blant annet tilførsel- og avløpssystemer, sluk til våtrom og vannlåser.

Innovasjon over hele linja

Leverandøren av sanitærteknologi klatret opp på en 69. plass på Forbes liste over de 100 mest innovative selskapene i verden i 2015. Med plasseringen er de det eneste selskapet fra bygningsindustrien som klarte å sikre seg en plass på topp-100 på den gjeve listen.

– Vi arbeider hele tiden med å utvikle både produktene og produksjonsprosessen, og det er vel dette arbeidet som bærer frukter, sier Sydhagen.

Bærekraft er et av områdene Geberit har valgt å satse på, og det i alle ledd.

– Bærekraft er et viktig ord for oss, da vi arbeider kontinuerlig for å bedre våre produkters bærekraft, selvsagt innenfor produksjon, men også i bruk hos sluttkunden. I alt vi gjør arbeider vi for å redusere miljøpåvirkningen, i tillegg til at produktene skal være av god design og tilby brukerne topp kvalitet, forklarer Sydhagen.

Innovasjon på badet

Turboflush er en ny måte å skylle doskålen på etter bruk, som tar rengjøringen av doen til et nytt nivå.
Turboflush er en ny måte å skylle doskålen på etter bruk, som tar rengjøringen av doen til et nytt nivå.

Hygiene er viktig på baderommet, og det er kanskje derfor dusjtoalettene til Geberit har fått så mye oppmerksomhet. Det nyeste av de komplette dusjtoalettene, Geberit AquaClean Mera, kommer med en rekke nye funksjoner som skal bidra til et enda mer behagelig og mer hygienisk toalettbesøk.

– I den siste modellen har vi patentert både hvordan dusjstrålen blander luft og vann, og dens roterende stråle, som gjør rengjøringen ekstra effektiv, forteller Sydhagen.

I tillegg til den innebygde dusjfunksjonen, kommer dusjtoalettet med flere nye funksjoner som gjør rengjøringen av doen enklere og mer effektiv – blant annet skylles skålen på en ny måte etter bruk, med det som kalles Turboflush. Her går vannet rundt i skålen, i stedet for rett ned som tidligere har vært vanlig.

– Dette rengjør toalettet mer effektivt, i tillegg til at du får et nesten lydløst skyll, forklarer Sydhagen.

Inkluderer kundene

Geberit er opptatt av å inkludere markedet i produksjonsprosessen. Her tester håndverkere om Geberit CleanLine gulvrenne holder mål.
Geberit er opptatt av å inkludere markedet i produksjonsprosessen. Her tester håndverkere om Geberit CleanLine gulvrenne holder mål.

Geberit legger mye tid og ressurser i å finne nye, innovative løsninger som skal gjøre folks hverdag litt enklere. I prosessen tar de ofte med seg kunder og representanter fra markedet.

– Geberit arbeider hele tiden med innovative løsninger i samarbeid med våre kunder, og dette gir gode resultater, sier Arne Håkon Burdal, administrerende direktør i Geberit, i en pressemelding.

– I Norge er vår daglige kontakt med markedet viktig for å fange opp lokale behov og ideer. Dette videreformidler vi til konsernet, som tar dette med i utviklingen, forklarer Sydhagen.

– Et eksempel på at vi tar kunden med i utviklingsprosessen er arbeidet med å utvikle Geberit CleanLine gulvrenne.

Gulvrennen er elegant og stilren, enkel å rengjøre og utviklet slik at det ikke skal samle seg bakterier og såperester langs risten. I arbeidet med det nye produktet, ble gulvrennen satt på prøve av fagfolk – håndverkere fra fire land testet produktet for å finne ut om det holdt mål. Slik ble produktet testet ut av de som faktisk skal bruke det, før det ble lansert på markedet.