Kjøkken og bad digitaliseres
Det som står i forgrunnen når det gjelder Smart Water er at teknologien holder seg i bakgrunnen. Det enkle, universelle formspråket passer inn uavhengig av design og produktserie.
– Digitaliseringen får en mening når vi kan utnytte den på en måte som skaper nye verdier. Vi skal gi våre kunder både trygghet og velvære. Det er viktige verdier for oss. Det sier administrerende direktør i Dornbracht, Andreas Dornbracht til Badogbolig når vi får en halv time med ham for å snakke om digital framtid og personvern.
Skrevet av: Odd Borgestrand | ByggfaktaBolig
Både kjøkken og bad digitaliseres, erklærer Andreas Dornbracht
– Smart Tools er allerede i dag grunnlaget for morgendagens baderom og kjøkken. Dermed markerer Smart Water først starten på en ny, digital fremtid. Som innovatør og banebryter i bransjen vil Dornbracht drive denne utvikling videre frem og sette nye mål for produkt- og systemløsninger i baderom og kjøkken. Den konstante søken etter svar resulterer nå hos Dornbracht i et system som tar opp individuelle behov og overfører visjonær teknologi til badeværelset og kjøkkenet ved hjelp av det selskapet kaller «Smart Water.»
Komfort, sikkerhet og opplevelse
Smart Water står for visjonen om å utnytte digitaliseringens utallige muligheter og sjanser til bruk i baderom og kjøkken – og å fremme dem ytterligere. Grunnlaget for dette er de Smart Tools som Dornbracht har utviklet, og som definerer komfort, sikkerhet og opplevelse i baderom og kjøkken. To induksjonsregulatorer styrer med et enkelt grep presis temperatur og vannmengde; via den lettleselige displaykontakten kan praktiske forhåndsinnstillinger og nyttige funksjoner gjenetableres til bruk i hverdagen. Også komplekse koreografier med flere utløpssteder, som dusjen Sensory Sky, kan reguleres ved hjelp av Smart Tools.
Betjeningen av Smart Tools framstår som veldig enkel. Her er ingen kompliserte menyer men derimot en forståelig anvendelseslogikk. Hard- og software utvikles av Dornbracht i egen regi. Bak design og konsept står Dornbracht i samarbeid med Sieger Design, Square one og Meiré und Meiré.
Egen IP-adresse
– Hver bruker av Smart Water konseptet er knyttet opp med egen IP-adresse, og det betyr i realiteten at Dornbracht kan overvåke hver eneste kunde minutt for minutt. Dette kan føre til et senario der smarttelefonen forteller deg at du har glemt å skru igjen krana på badet samtidig med at du blir transportert til jobben i din egen bil via en app på den samme telefonen. Det er bare fantasien som setter begrensninger, mener Andreas Dornbracht.
– Snakker vi om «Big Brother»?
– Ja, det er et viktig spørsmål og det er en av utfordringene. Ethvert menneske med en smarttelefon kan utsettes for uønsket overvåking i dag, og derfor må vi som selskap garantere våre kunder at de ikke blir overvåket. Alle må ha sine PIN koder for å beskytte seg mot innsyn. Vi skal garantere våre kunder at vi aldri skal bruke dataene. Det handler om tillit. Enhver produsent må bevise at man er tilliten verdig, understreker Dornbracht overfor Bad og Bolig.
Han slår fast at Facebook overvåker sine kunder hver eneste dag, og han mener dette selskapet har en fasade som ikke er tillitsvekkende. De tjener store penger ved å bruke personlig informasjon om sine kunder.
Informasjon til kundene
– Vår forretningsmodell går motsatt vei. Vi vil gi informasjon til våre kunder, og skal ikke utnytte våre kunder. Vi skal gi kunden muligheten til å få mest mulig ut av våre produkter. Vi har en egen etikkavdeling som skal håndtere databeskyttelse for våre kunder. Dersom våre kunder ikke kan stole på oss i forhold til personvern har vi ingen plass i framtidens marked, slår Andreas Dornbracht fast.
Et smart selskap
Han innrømmer derfor gjerne at både Apple og Microsoft er en integrert del av dagens Dornbracht-selskap, men at det likevel en stor forskjell.
– Mobilprodusentene henter signalene fra oss. Vi er leverandørene og det er viktig at vi sørger for at alle i vår verdikjede tar sin del av ansvaret. Apple og Microsoft blir en del av vår framtid, fordi de koordinerer samhandlingen mellom våre produkter. Vi er blitt et «smart selskap» og vi vil være en del av den smarte livsstilen.
Vi skal være driverne i denne bransjen. Det er vår målsetting, men vi må ikke glemme verdiene som alltid skal ligge i bunnen, nemlig komfort sikkerhet og opplevelse, sier administrerende direktør Andreas Dornbracht til slutt.
Artikkelen er hentet fra ByggfaktaBolig.no